Hoe zit het nu echt met werktevredenheid?
Heb je het Werf& jaarboek 2023* al eens doorgebladerd? Daar staat een interessant feitje in: slechts 34% van de werkende Nederlanders is tevreden met hun baan. En meer dan de helft vindt dat hun baas niet genoeg doet om hun welzijn te verbeteren. Deze cijfers, verzameld door Indeed, laten zien dat er werk aan de winkel is.
Samen aan zet voor werkplezier
De onderzoekers bij Indeed zeggen dat we welzijn bovenaan de agenda moeten zetten om talent binnen te houden en aan te trekken. Maar, de verantwoordelijkheid voor werkgeluk ligt niet alleen bij de werkgever of leidinggevende. Het is een team effort, een gedeelde verantwoordelijkheid tussen managers en werknemers. En dat geldt dubbel en dwars in de zorgsector, waar het werk soms flink pittig kan zijn.
Werk is niet altijd een feestje
Net als het leven, kan werk soms flink tegen zitten. Er zijn van die dagen dat alles misgaat. Het is een illusie om te denken dat werk altijd leuk moet zijn. Maar, het is wel belangrijk om positief te blijven en te streven naar betere dagen. Als manager is het jouw taak om dit te erkennen en een sfeer te creƫren waarin iedereen zich vrij voelt om zijn of haar gevoelens en zorgen te delen.
Werknemers, pak je rol
We brengen een groot deel van ons leven door op het werk, dus laten we er het beste van maken. Wie ben jij voor je collega’s? Welke stappen zet jij om elkaar beter te leren kennen, te helpen, te verbeteren? Of wacht je nog steeds tot de “baas” alles voor je regelt?
Hoe we elkaar steunen, omgaan met tegenslagen en falen heeft een grote impact op ons welzijn. Jij hebt de sleutel tot je eigen werktevredenheid in handen! Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een teambuilding activiteit of het opzetten van een feedback systeem.
Managers, laat je zien
Plezierig werken en zorgen voor elkaar, dat is waar het management voor staat. Managers in de zorg hebben een bijzondere rol in het creĆ«ren van een positieve werksfeer. Dat kan door aandacht en zorg te hebben voor je werknemers, hun inzet te waarderen en een steun in de rug te zijn in moeilijke tijden. Denk aan het regelmatig geven van complimenten, het aanbieden van flexibele werktijden of het organiseren van een maandelijkse ‘happy hour’. En nee: Dan bedoel ik niet dat je elkaar gaat volgieten met drank.
Conclusie
Kortom, werkgeluk is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen managers en werknemers. Het is belangrijk dat werkgevers het welzijn van werknemers voorop stellen, maar werknemers hebben ook een rol in het creƫren van een positieve werkomgeving. In de zorgsector, waar het werk soms flink pittig kan zijn, is deze gedeelde verantwoordelijkheid nog belangrijker. Door samen te werken, kunnen we een werkomgeving creƫren waar iedereen zich gewaardeerd, ondersteund en tevreden voelt.
*Het Werf& jaarboek wordt, de naam zegt het al, jaarlijks uitgegeven door Werf&. Een mooi boek met de highlights van dat jaar op vlak recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.