Home Wees concreet over salaris
Je kent het woord “marktconform” ongetwijfeld in de combinatie met het woord “salaris” in vacatureteksten. Heb ik gelijk? Ja, toch?
Massa’s HR adviseurs, secretaresses en DGA’s uit het Midden- en kleinbedrijf zijn gaan geloven dat het nu een maal “zo hoort” en nemen het op in de vacatureteksten. Ze kunnen beter concreet zijn over het salaris bij de vacature.
Laat me je even meenemen in de vergelijking met een offertetraject.
Als MKB-er zul je regelmatig offertes uitbrengen richting potentiële opdrachtgevers. Je hebt je in de kennismaking goed verdiept in de wensen die er leven, kent de markt op je duimpje en weet duidelijk te vertellen wat jouw aanbod zo bijzonder maakt.
Een duidelijke offerte is gewoon heel belangrijk. Zo krijg je de klanten die echt bij jouw aanbod passen: Iedereen blij!
Hoe komt het dan dat je die duidelijkheid niet hebt in je vacatureteksten?
Weet je wat de belangrijkste factor is voor de Nederlandse beroepsbevolking om naar een andere baan over te stappen? Ja, goed geraden: Een goed salaris. Maar liefst 55% van de Nederlandse beroepsbevolking noemt dit*. Als je dus ĂĽberhaupt wilt dat interessante kandidaten je vacature verder lezen en eventueel reageren is het slim om duidelijk te zijn in wat je biedt aan salaris. Dat hoeft natuurlijk niet precies op de komma maar noem dan een bandbreedte.
Voordelen van een concreter salaris in je vacatureteksten:
Ik licht de voordelen even aan je toe
Het gebeurt nog te vaak dat je al 1 of 2 gesprekken hebt gevoerd met een “droomkandidaat” terwijl je nog niet hebt gesproken over het salaris. In je vacaturetekst stond dat het marktconform zou zijn. De kandidaat blijkt daar hele andere opvattingen over te hebben: Weg kandidaat. Je kunt opnieuw beginnen.
Of
Je inbox stroomt vol met reacties van totaal ongeschikte kandidaten. Natuurlijk is er dan veel meer mis met je vacaturetekst maar het concreter noemen van een salaris in je vacaturetekst is wel een hele sterke preselectie.
Ik noemde het al: 55% van de Nederlandse beroepsbevolking vindt een goed salaris een belangrijke reden om ontslag te nemen en bij jou in dienst te komen. Alle reden om er dus niet om heen te draaien: Wees concreter over het salaris in je vacaturetekst. Een bepaald salaris past bij bepaald werk en wordt herkend door de juiste mensen. Deze mensen gaan dan ook verder lezen en wellicht reageren. Het werkt ook twee kanten op. Kandidaten weten goed wat ze waard zijn en zullen niet snel reageren op een vacature met een salaris dat in hun beleving veel te hoog is.
Nederland is binnenkort aan de beurt voor de introductie van Google for Jobs. Google for Jobs behandelt de vermelding van een salaris als rankingfactor. Als je je dan beperkt tot “marktconform” komt je vacature vanzelf in een muf, veraf gelegen hoekje op het internet. Dat wil je toch niet?
Wist je trouwens dat:
Zullen we dus bij deze afspreken dat we NOOIT meer “marktconform” gebruiken in onze teksten?
Ik geef toe: Ook ik ben hierin afhankelijk van m’n opdrachtgevers 🙂