Mega belangrijk
Je heel erg gezien en welkom voelen als je ergens solliciteert. Die ervaring mogelijk maken voor iedereen die bij jouw organisatie solliciteert is mega belangrijk in deze krappe arbeidsmarkt.
Misschien zag je het al eens langskomen maar ik schreef pas geleden wat op LinkedIn. Het ging over โkleine dingetjesโ die ik aanbracht in de kandidaatreis bij een opdrachtgever.
De LinkedIn update kreeg veel waardering. Om die reden deel ik hem nogmaals, maar dan hier.
Je solliciteert ergens en….wordt uitgenodigd op gesprek.
Vaak met een standaard email waarin de feiten op een rijtje staan.
โข Waar
โข Datum en tijdstip
โข Met wie
Daarna, tussen de mail en het gesprek, ligt al een ๐ธ๐ฎ๐ป๐ ๐ผ๐บ ๐ต๐ฒ๐ ๐ต๐ฎ๐ฟ๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ธ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐/๐๐ผ๐น๐น๐ถ๐ฐ๐ถ๐๐ฎ๐ป๐ ๐๐ฒ ๐ฟ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป.
Dat bedacht ik me ook toen ik voor het Leger des Heils Zuidoost werkte (interim recruitment). Ik had al eens eerder kennisgemaakt met Kaartje2go en het idee was snel geboren.
Persoonlijk kaartje
Elke kandidaat die “op gesprek” komt krijgt een persoonlijk kaartje van de aanstaand gesprekspartner (vacaturehouder) in de brievenbus. Een warme, verwelkomende tekst: “Ik zie er naar uit je te spreken”.
Wie vindt post krijgen nou niet leuk?
Thuiskomen met een cadeautje
Ook had ik al eens eerder kennis gemaakt met ๐๐ฒ๐’๐ ๐ฑ๐ผ ๐๐ผ๐ผ๐ฑ๐. Zij maken artistieke, warme sokken die ontworpen zijn door kunstzinnige mensen uit de Leger des Heils doelgroep. Voor elk paar dat je koopt gaat er een paar naar een dakloos iemand.
Hoe worden de sokken nu ingezet in het ๐๐ฎ๐ฟ๐บ๐ฒ ๐๐ฒ๐น๐ธ๐ผ๐บ ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐น๐น๐ถ๐ฐ๐ถ๐๐ฎ๐ป๐?
Heel eenvoudig: Iedereen die op gesprek is krijgt een paar sokken, verpakt in cadeaupapier met Leger des Heils logo.
Wie komt er nu niet graag thuis met een cadeautje?
Ongeacht het vervolg van de sollicitatieprocedure iets leuks doen, het hart raken. Zo eenvoudig is het.
Ben erg blij dat ik mijn recruitment collega destijds enthousiast kreeg. We kregen draagvlak binnen de organisatie en hebben het neer kunnen zetten. Gaaf!